Monday, June 21, 2010

Cont'd: Usrah Personaliti Sirah 2..

Salam..back to our sharing session..semalam dah agak lewat nak o9..so, continue today..

2 tokoh berjasa dalam Islam..merangkap pendamping kekasih Ilahi, Rasulullah saw..itulah mereka..Hafsah binti Umar dan Ummu Salamah..yang menariknya dengan YB Mumtaz, beliau bukan sahaja bisa menerangkan dengan lebih baik tentang kedua-dua isteri nabi ini, malah beliau mampu mengaitkan dengan diri kami sebagai orang yang berada dalam perjuangan Islam..

i) Hafsah binti Umar

Beliau merupakan puteri kepada Saidina Umar al-Khattab, khalifah kedua di zaman khulafa al-rasyidin dan juga merangkap sahabat Nabi alaihissalam..Hafsah menjanda seawal umurnya 18tahun lagi..sebelum itu, beliau telah berkahwin dengan suaminya, Khunis bin Huidhafa bin Qays as Sahami . Dia telah berhijrah ke Habsyah sebelum Madinah. Khunis telah turut serta dalam perang Badar. Semasa perang Uhud. Hafsah turut serta bersama suaminya Khunis . Hafsah merawat tentera yang terluka. Khunis syahid dalam perang Uhud...selepas kehilangan suami, bapanya, Umar cuba merisik-risik Saidina Abu Bakar dan Saidina Uthman sebagai pengganti Khunis buat anaknya, Hafsah..Uthman menolak dek kerana beliau baru sahaja kehilangan isterinya dan dia belum berniat untuk berkahwin lagi..begitu juga dengan Abu Bakar..Akhirnya, Umar berjumpa dengan Rasulullah mengadukan hal tersebut..Baginda menjawab, "Hafsah akan berkahwin dengan orang yang lebih baik dari Uthman dan Uthman juga akan berkahwin dengan orang yang lebih baik dari Hafsah"..Akhirnya, Uthman berkahwin dengan puteri nabi, iaitu Umi Kalthum dan Hafsah menikah dengan Rasulullah dan benarlah seperti yang dikatakan oleh baginda nabi saw.. dan yang paling penting, setiap kali Nabi menikah, baginda bukannya menikah kerana NAFSU, tetapi kerana mendapat perintah dari ALLAH SWT..itulah contoh poligami terbaik yang ditonjolkan oleh nabi saw..

Bercakap tentang peribadi Hafsah, beliau terkenal dengan sifatnya yang kuat cemburu..sebenarnya sifat cemburunya itu lahir dari rasa cintanya yang mendalam kepada Rasulullah..Beliau bimbang kalau2 tidak mendapat perhatian dan cinta yang mencukup dari baginda nabi saw..perangainya ini sama seperti Aisyah..gara-gara sikap cemburunya ini pernah menimbulkan rasa di hati Nabi untuk menceraikan beliau..Namun, beliau mendapat pembelaan dari Jibril tatkala hendak diceraikan oleh Nabi saw kerna sikap cemburunya..walaupun memiliki kelemahan dan kekurangan dengan sifat cemburunya, tapi Hafsah sebenarnya merupakan wanita yang sangat kuat beribadah..dan itulah kelebihan yang ada pada dirinya..beliau rajin berpuasa sunat dan bangun malam bersolat tahajud dan kerna itulah Jibril membelanya..malah, beliau mendapat Jaminan dari Allah bahawa Hafsah termasuk dalam salah seorang isteri nabi yang dijamin masuk syurga..

Selain itu, Hafsah juga merupakan antara isteri nabi yang pandai membaca selain Umar dan Fatimah, adiknya Umar..antara sumbangan beliau adalah mengajar menulis dan membaca kepada orang ramai..dan kerna itu YB Mumtaz menekankan pada kami semua tentang bagaimana untuk mencontohi Hafsah.."Kita kena didik masyarakat untuk celik ilmu..contohi Hafsah yang mengutamakan ilmu dalam kehidupannya"..macam2 boleh wat katanya..kita sebagai Muslimat, sayap kiri perjuangan perlu sentiasa membantu part untuk lebih dekat dengan masyarakat..kekurangan yang ada ditutup dengan kelebihan yang ada pada diri kita..sebagai contoh, tentang ilmu Al-quran..berapa ramai yang tahu dan benar2 arif tentang tarannum al-quran dan bacaan2 berbeza dalam ilmu Al-quran..kerna itu, perlu kita ketengahkan ilmu ni pada orang ramai..andai kita tak punya kepakaran, carilah kepakaran tu dari orang lain..kita punya sumber kewangan mencukupi dan punya tempat untuk mengadakan kelas..gunakan kelebihan itu untuk menggaji para ustaz dan ustazah yang mahir dalam ilmu Al-quran..

Hafsah juga merupakan seorang yang berpemikiran tinggi..Beliaulah yang berusaha mengumpul Al-quran dan inilah JASA beliau yang terbesar dalam sejarah Islam..Jika dilihat dari segi luaran pula, Hafsah merupakan seorang perempuan yang cantik; tubuhnya tinggi lampai dan berkulit putih..sama padanlah dengan Nabi kerna Nabi juga seorang yang tampan..dan pernah dikatakan, ketampanan Nabi Yusuf itu hanyalah 1/10 dari ketampanan Nabi Muhammad saw..Hafsah juga seorang yang jujur dan mudah mintak maaf bila melakukan kesilapan..

Satu lagi yang menarik pada Hafsah ialah beliau adalah satu2nya isteri nabi yang pandai membuat sup labu air dan Nabi saw sangat sukakan sup labu air buatan Hafsah..jadi, YB Mumtaz menyarankan kepada kami.."Andai tak mampu nak mencontohi semua peribadi nabi dan isteri-isteri nabi, dapat belajar buat sup labu air seperti Hafsah pun dah cukup..sekurang-kurangnya mampu mengikat perut si suami dengan resipi isteri Nabi =)"

No comments:

Post a Comment