Friday, November 27, 2009

Eidul Adha..

Assalamualaikum kuucapkan kepada semua sahabat yang mengunjungi blogku ini..

sekadar ingin berkongsi dengan kalian semua..semalam 10 Zulhijjah, bersamaan hari raya Aidiladha, aku bersama dua orang adik lelakiku dan pakcikku ke Masjid Negara untuk menunaikan solat sunat hari raya..pada mulanya, i refused to go there coz dah lewat, nanti kang sesak, ramai orang..better 4 us to solat at Surau Istana je..tapi, sebab my uncle eager to go there, i just followed them..dahla semalam YDPA, Sultan Mizan datang solat di sana, so, memang sangat ramai la jemaah di masjid semata-mata untuk tidak melepaskan peluang melihat kehadiran Sultan..sewaktu kami tiba di sana, memang dah penuh masjid..so, hanya dapat solat di saf di belakang n kat luar je..dengan suasana yang bising di sana-sini, aku dapat merasakan betapa tidak khusyu'nya diriku sewaktu menunaikan solat hari raya di sana..seusai sembahyang, khutbah hari raya yang agak menarik juga tajuknya (dengar kat tv sebelum g..berkenaan generasi pelapis dan bakal pemimpin xsilap), tapi juga seolah sia-sia bagiku..aku xdapat mendengar dengan jelas isi khutbah tersebut dek kerna kebisingan di ruang legar masjid tempat kami bersolat..habis je solat, aku bergegas menuju adik-adik dan pakcikku..mereka juga mengeluh dan merungut tentang hal yang sama..tiba-tiba aku terdetik di fikiranku..sebenarnye, apa yang dicari oleh semua jemaah yang datang ke masjid ini?redha Allah atau sebaliknya?pengisian rohani atau sebaliknya daripada khutbah yang disampaikan?Astaghfirullahalazim..jadikan diriku sentiasa bersangka baik dengan semua orang ya Allah..Namun, tetap dapat kurasai berbezanya solat antara dua hari raya ini..ape2pun, thanx to Him sebab masih mengizinkan aku untuk menunaikan ibadah di rumah suciNya pada pagi yang mulia semalam, Sayyidul ayyam..moga ada keberkatan dan 'ibrah dari setiap yang berlaku semalam..

"Ya Allah, jadikan hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini..dan andaikata aku mati pada hari ini, matikan aku dalam khusnul khatimah..Ameen"

No comments:

Post a Comment