Thursday, November 5, 2009

Alhamdulillah..Thank you Allah

Alhamdulillah, dengan izinNya, hari ini..aku berjaya meneruskan perjuangan hidupku di tempat baru..hari ini genap 4 hari aku di sana..pada awalnya, terus terang aku akui, hidup terasa sangat berbeza sekali berbanding sebelumnya..Bayangkan, aku dikelilingi oleh staf-staf yang majoritinya Cina..dan ini juga kali pertama aku, satu-satunya staf Melayu dan beragama Islam yang join group member aku sekarang, C3..bukan aku sahaja yang kekok, mereka juga begitu..so, I cannot blame the surrounding..Dia telah menetapkan aku di sini, dan pasti ada jalan hidup yang telah Dia caturkan untukku di sini..pasti ada tugas dan peranan yang lebih berat yang perlu dipikul..4 hari aku di sini, aku masih dengan perwatakan diriku yang biasa..memakai baju kurung seperti kebiasaan..dan setiap kali berjumpa staf-staf yang lain, pasti akan ada mata yang memandang pada diriku..mungkin pelik kot dengan cara pemakaianku..agak 'kolot' di mata mereka..mungkin..tapi, seperti biasa, senyum sebagai simbol dakwah tetap ku lemparkan pada mereka..mana tahu, lama-kelamaan, mereka akan dapat menerima diriku seadanya, malah menyayangi diriku sepertimana kawan-kawan mereka yang lain..itu yang aku harapkan terutamanya kepada all my group members..

MEREKA MENGHORMATI DIRIKU..

Itulah yang dapat kukatakan tentang mereka pada saat ini..Alhamdulillah, so far, walaupun aku agak senyap sedikit (bukan sikit, tapi memang baik giler la), aku masih mampu berkomunikasi dengan mereka..jiran sebelahku, Nickson, sangat baik dan xlokek berkongsi ilmu denganku..begitu juga dengan yang lain..yesterday was one of our group members' birthday..and they invited me to join them..during lunch, again they offered me to follow them for lunch at Vietnam Restaurant..actually, mule-mule rase nak g, tapi my dad brainwash me macam2, makes me feel uncomfortable and rase xsedap hati nak g..dat's y xg..and i really hope that diorang tak terasa hati denganku, malah menghormati prinsip diriku..my GL (group leader), i think, she's very concern on me..cz today, i spent almost all of my day reading all the information and knowledge in LHDN's website..then, suddenly she asked me..'mimi, so far, have you learned the system?Then, I said, yes'..and she ask me to try another one which is the real one..I really hope dat I can do the best of every work assigned to me..aku xnak diriku dipandang hina atau dipandang rendah oleh mereka hanya kerana Aku adalah Aku..

TUGASKU SEBAGAI DAIE SEMAKIN BERTAMBAH

Benarlah kata adik junior kesayanganku, Raihana..Allah memang sengaja tempatkan diriku di sini..mungkin lebih luas peluang dakwah untuk tersebar..Amat berbeza sekali ruang dakwahku dulu dan sekarang..dulu, ketika di Tabung Haji, hampir keseluruhan islamik, solat terjaga, kuliah , kelas Al-quran dan pengisian ilmu tidak putus-putus dan banyak lagi..Tapi, sekarang, duniaku sudah berubah..Namun, itu tidak bermakna yang aku juga perlu berubah..jika dahulu, masuk je waktu solat, terus bergegas turun ke surau atau bilik sembahyang..tapi, sekarang, semua perlu dijaga..kerana 'mereka' kadang-kadang terlupa bahawa kita ni Muslim, dan perlu sembahyang..qudwah hasanah adalah perkara terbaik yang perlu aku tonjolkan..teringat juga pada pesanan lecturerku di Uitm,

"Inilah masanya nak tengok kualiti diri dan iman kita..However, kena cari sahabat yang baik dan boleh tegur kita.Jangan tinggal usrah dan jemaah sebab itu benteng diri yang penting"

Terima kasih Puan..akan saya cuba seadanya..networking dengan sahabat-sahabat akan cube saya perelokkan lagi..moga akan sentiasa update dengan sebarang program dakwah terkini dan boleh saya ikuti..di sinilah pergantungan saya dengan Allah sangat penting..sakit pening diriku, hanya Dia yang lebih mengetahuinya..ya Allah, pertingkatkanlah keyakinan diriku padaMu..Ameen..TAKBEER!!

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. " (At-thalaaq:2-3)

No comments:

Post a Comment