Friday, January 29, 2010

Lama sudah tak menulis...

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum wbt sbg mukaddimah tulisanku hari ini..rasanya lama sudah diri ini tidak menulis sebarang kata di blog persinggahan ini..maafkan diriku wahai diri n sahabat2, maaf..mungkin kerana terlalu sibukkan urusan dunia sehingga terlupa tanggungjawab sebagai daie ilallah walaupun hanya sekadar berkongsi ilmu n pengalaman yang sedikit dengan sahabat2..sebenarnya, blogku ini bukan hanya untuk berkongsi dengan sahabat2 yang semakin lama semakin jauh di pandangan mataku, tetapi juga buat tatapan diriku setiap kali alpa..

Argh, wahai diri, mengapa ni? mengapa perlu mengeluh? jangan terus begitu k..

ok, let's we start wif a very warm beginning..ape khabar antum semua termasuk diriku ini? kesihatan? fizikal, mental, emosi, rohani, jiwa? diri, iman n amal? adakah semuanya baik-baik sahaja? bagi diriku, mungkin ada jawapannya..namun, bagi kalian, ini sebagai mukadimah ringkas untuk muhasabah diri..mungkin agak ringkas, tetapi terkandung seribu satu makna..

lama sudah tidak berkongsi dengan sahabat2 tentang diriku sepanjang perjalanan kerjayaku sebagai 'tax assistant' di Deloitte..Semakin hari, hidupku semakin mencabar..semakin banyak tanggungjawab dan potfolio yang perlu ku jaga..dan sepanjang perjalanan itulah, pelbagai kisah suka, duka, riang, gebira, menangis terus memenuhi ruang hidupku..Permulaan tahun 2010 menggambarkan pelbagai situasi buat diriku..awalnya disambut kegembiraan pabila kawan seuniversiti, Hidayah (we used to be a close friend before n also now) mula bekerja di department n level yang sama denganku..di sebelah grup ku lagi..aku bersyukur sangat kerana kehadirannya seolah dapat mengubat jiwaku yang seringkali sedih dan kesepian kerana merasakan tiada kawan yang 'sekepala' untuk berkongsi suka n duka..we become a very close friend here, helping each other through communicator n share the same feelings together..Thank you Allah for 'borrowing' her here to accompany me..Namun, aku diuji kembali selepas hampir dua minggu berlalu dalam bulan Januari..kawan baikku di Deloitte, Nur Wahyu, who started working on the same day wif me previously decided to RESIGN from her current job at Deloitte..Ya Allah, seolah jantungku diregut dan 'separuh jiwaku pergi' selepas dia pergi..did u noe y? sbb dialah kawanku yang paling rapat sepanjang ku di sini..kami berkongsi rasa setiap masa especially during lunch hour..n now, she really made a right decision when she quit..she dunna wanna do sumthing dat she doesnt feel happy n has interest on..n now, she got an offer to be a freelance editor for magazine in Singapore..give more freedom n relax to her..able to work from home..n also can continue being a home tutor every day..congrats Wahyu cz u've d courage to do that.Allah permudahkan jalanmu di luar walaupun mungkin perjuanganu di Deloitte hanya sebentar cuma..Ku doakan moga dirimu success in everything u do in life..

But..me?myself? can i stay longer here? can i face all these for a longer time here? i do not enjoy my work very much here..dunno y..i like tax but the environment here???..ya Allah, mengapa perasaan ini datang kembali??? the stress here is not like what i face when i did internship in small audit firm before..i enjoyed my work eventhough during peak period..but now, i'm not like dat anymore..setiap kali ade filing in dat month, mesti jadi stress n cepat down..i still remember on the 2nd week of January..bile dah xtahan sangat dengan stress kerja, bile lunch hour je, time makan nangis, pastu g surau continue crying again..teruk sangat keadaanku pada ketika itu..habis lunch hour ingat nak naik, tp cannot..continue crying when calling my mum in the toilet..jadi down sangat..tp, alhamdulillah, January filing already end..Dia permudahkan urusan kerjaku..Namun, tetap aku tertanya2, benarkah ini jalan yang kuinginkan? aku xrasa diriku benar2 'ngam' dengan semua orang di sini..it's not like when i was in Tabung Haji previously..i enjoyed my work very much..Astaghfirullah, ya Alah, mengapa dengan diriku ini? mengapa sering mengeluh n menangisi perjalanan hidup ini? seolah ku tak redha dengan ketetapanMu ke atasku..maafkan diriku ya Allah..

Aku terasa 'keseorangan' di sini..tanpa sahabat2 yang benar2 memahami dan menasihati diriku, aku menjadi mudah lemah di sini..dan kini, kawanku, Hidayah juga merasai yang sama seperti diriku..malah lebih teruk dari diriku..setiap hari menangis cz xenjoy n menjiwai kerja yang dilakukan sekarang..dia cube untuk bertahan..so do i..but her boss keeps pushing her n expect too much from her..padahal, ntahla...baginya, this one month is nothing..dia rasa nak quit je dari kerja ni..dayah, when u say like dat, it affects me..=(..very sad n i hate this feeling..mungkin kerana 'environment' di sini kot..yang terlalu penuh dengan 'procedures' n 'organised', but we're not dat kind of person..yes, it is good to learn dat, but dunno..its like pushing ourselves..ya Allah, berikanku sedikit lagi kekuatan untuk bertahan..sekurang2nya setahun di sini..namun, andaikata bukan ini jalan hidupku, tunjukkan n permudahkan aku ke jalan hidup yang lebih baik n sesuai dengan diriku..jadikan aku melakukan setiap kerja ini seikhlas hati dan penuh rasa tanggungjawab n minat, bukan sekadar 'melepaskan batuk di tangga semata-mata'..bantulah hambaMu ini ya Allah..bantu diriku dan kawanku untuk terus bertahan..setakat mana yang kami mampu.namun, andaikata sudah xmampu, redhakan kepergian kami dari sini..

Ingatkan aku pada impianku selalu..'to be a very great Muslim n sentiasa mendapat redhaMu dalam setiap apa yang ku lakukan'.. Islam perlukan tenaga professional dan untuk membina daulah Islam yang berjaya, tenaga sepertiku amat diperlukan..ingatlah wahai diri..sumbanganmu ini amat berharga buat Islam dan perjuangan..tetapi, andai bukan ini yang terbaik, carilah cara lain untuk membantu Islam dan perjuangan..jangan terus lari darinya kerana kita memerlukannya..

'Ya Allah, apa-apa yang baik bagi diriku, maka Kau permudahkanlah n apa-apa yang tidak baik bagi diriku, maka Kau sukarkanlah dan Kau redhakanlah aku untuk menerimaNya'

'Ya Allah, aku benar-benar memerlukanMu di sisiku..untuk aku terus tabah n kuat mengahadpi ujian hidup ini..jangan Kau biarkan aku merasa kehilanganMu walau sesaat pun..bantulah hambaMu yang lemah ini ya Allah..kerana diri ini tidak mahu terus menjadi hamba yang lemah di saat musuh Islam terus berkuasa..izinkan aku untuk mempertahankan prinsip diriku sebagai seorang Muslimah di tengah2 suasana yang serba tidak memihak pada diriku ini..aku tahu hanya Engkau yang benar2 memahami diriku berbanding yang lain..bantu hambaMu ini ya Allah..untuk kuat seperti sahabat2 yang lain..Ameen'

No comments:

Post a Comment